Quantcast
Channel: Newsmada
Viewing all 70736 articles
Browse latest View live

Secteur bancaire  : la BNI prône une « banque sans distance »

$
0
0
????????????????????????????????????

Devenir une « banque sans distance », c’est le principal objectif de la banque BNI-Madagascar durant la campagne de communication 2016. Des agences modernes répondant aux normes et qui mettent à la disposition des clients toutes les données sur leur compte bancaire, c’est la disposition prise par cette banque pour se rapprocher de sa clientèle.

« Le cas de la nouvelle agence au centre commercial Akoor où les clients ont à leur disposition une borne Internet n’est qu’un  début. Nous prévoyons d’étendre ce système à plusieurs localités. Les clients peuvent voir directement tous les produits de la BNI et les détails sur leur compte bancaire auprès de cette agence », a annoncé Ndriana Ralaimanisa, responsable de la communication auprès de la BNI-Madagascar, hier lors d’une rencontre avec la presse.

Celui-ci a précisé que la banque ne se limite plus à mettre en place un système classique au niveau des agences, les services seront désormais spécifiés selon les besoins du client. A l’exemple du guichet unique pour la création d’entreprise dans les locaux de l’Economic development board of Madagascar (EDBM) où la BNI accompagne les nouveaux opérateurs économiques dans des questions de financement bancaire ou encore les offres liées à la création d’entreprise auprès de cette banque.

La BNI compte actuellement 45 agences et 70 guichets automatiques de banque (Gab) sur tout le territoire national.

Riana R.


Hausse des salaires  : le Fivmpama fait un blocage

$
0
0

Après une première réunion entre le patronat et les syndicats des travailleurs, jeudi dernier pour déterminer la hausse des salaires du secteur privé, les négociations se sont poursuivies hier. A l’issue de ces discussions, le Groupement des entreprises de Madagascar (Gem) et les représentants des syndicats ont quasiment abouti à un accord. Les deux parties ont convenu d’appliquer une augmentation de 8,2% au Salaire minimum interprofessionnel garanti (Smig) qui serait ainsi porté à 144.000 ariary contre 133.000 ariary l’année dernière.

Toutefois, le « Fivondronan’ny mpandraharaha malagasy » (Fivmpama), représenté par son vice-président, Jean-Michel Ramaroson, s’est déclaré contre ce chiffre. Ce dernier a effectivement avancé le montant de 143.500 ariary. Pour cet opérateur, le fait que les membres du Fivmpama soient des PME leur complique la tâche étant donné qu’elles ne peuvent supporter une augmentation au-delà du montant déterminé.

Pour une histoire de 500 ariary, le Fivmpama a bloqué les négociations, et ce au grand dam des salariés d’ailleurs.

James R.

Ong Bel Avenir : promotion du tourisme responsable

$
0
0
ONG Bel avenir

Après une campagne de promotion du tourisme responsable en Afrique du Sud, et à Madagascar lors d’une tournée nationale l’année dernière, les membres de l’ONG Bel Avenir se rendent cette semaine en Asie du Sud-est, avec le même message de sensibilisation : « Battant pour un tourisme responsable »

Après leur passage au Cambodge et en Thaïlande en 2013 et en 2014, le groupe y retourne pour une sixième tournée internationale, organisée en collaboration avec le réseau international Eau de Coco, dont Bel Avenir fait partie, et plus précisément avec la Fondation Coconut Water au Cambodge.

Du 20 février au 20 mars, le groupe planifie sa tournée dans les villes de Siem Reap, Battambang, Phnom Penh et Sihanoukville au Cambodge et à Bangkok, et Chiang Mai et Hua Hin en Thaïlande.

Promouvoir les échanges culturels entre des organisations de la société civile (Osc), des groupes artistiques et des opérateurs touristiques, tout en encourageant un tourisme qui respecte les droits des enfants et des femmes, les ressources naturelles et les traditions, tels sont les principaux objectifs de cette tournée.

Rappelons que la Bloco Malagasy, projet socioéducatif de l’ONG Bel Avenir, a à ce jour déjà réalisé des tournées de sensibilisation à Madagascar, en Espagne, au Cambodge, en Thaïlande, au Brésil et en Afrique du Sud.

Riana R.

Madagascar – Afrique du Sud : échanges commerciaux fructueux

$
0
0
????????????????????????????????????

Les relations économiques et commerciales entre Madagascar et l’Afrique du Sud se renforcent davantage, notamment depuis la mise en place de la Chambre de commerce et d’industrie Afrique du Sud-Madagascar (Masacci), en mars 2014.

En 2014, Madagascar a réalisé plus de 233 milliards d’ariary de recettes d’exportation en valeur Fob et 187 milliards d’ariary jusqu’au mois de septembre de l’année dernière. Cependant, la valeur des importations sont encore plus importantes que celle des exportations. En 2014, la valeur Caf des importations d’Afrique du Sud pour Madagascar s’élevait à plus de 369 milliards d’ariary et à plus de 295 milliards jusqu’au mois de septembre 2015. Ce sont les produits textile et artisanat, ainsi que ceux de petites et grandes mines qui sont les plus privilégiés dans ces échanges commerciaux.

« Jusqu’à ce jour, c’est l’Afrique du Sud qui exporte le plus vers Madagascar mais des efforts sont déployés pour qu’il y ait un partenariat de renforcement de capacités et surtout de joint-ventures entre les entreprises sud-africaines et malgaches », a affirmé Herintsalama Rajaonarivelo, président de l’International trade board of Madagascar (ITBM), hier lors de la « South Africa day’s », que cette entité a organisé conjointement avec la Masacci. Le renforcement des partenariats avec les partenaires techniques et financiers (PTF) de Madagascar pousse effectivement l’ITBM à organiser, presque périodiquement, ce genre de rencontre.

Henri Rabesahala, ministre du Commerce et de la consommation a pour sa part déclaré que « Même si Madagascar exporte encore peu vers l’Afrique du Sud, on constate une augmentation des échanges entre les deux pays et d’ici quelques années, on espère que la balance commerciale ne restera pas toujours déficitaire ». D’où l’encouragement et la mobilisation des opérateurs économiques malgaches, à travers les projets comme la mise en place du Guichet unique à l’exportation.

Locomotive de l’économie africaine…

A travers ce genre de partenariat, de nombreuses opportunités s’offrent aux opérateurs malgaches en tenant compte du fait que les deux pays sont à la fois membres de la Sadc et du Comesa. « La Masacci a pour rôle majeur d’établir des relations de partenariat entre les entreprises sud-africaines et malgaches, pour qu’il y ait plus d’informations commerciales et d’opportunités entre les deux pays. Et ce sont des services qui sont complémentaires avec les services actuels fournis par l’ITBM en tant que plateforme d’information. L’on cherche également la possibilité pour les entreprises malgaches de s’établir en Afrique du Sud », a expliqué Herintsalama Rajaonarivelo. Dans cette perspective, les deux pays cherchent également à promouvoir les échanges dans le domaine de l’agribusiness ou encore le commerce de service.

Outre le fait que l’Afrique du Sud soit, géographiquement, le pays le plus proche de Madagascar, deux grands paramètres sont également à considérer. D’une part, l’Afrique du Sud est l’un des deux géants économiques africains avec le Nigeria, pesant à eux deux la moitié du PIB du continent. D’autre part, l’économie sud-africaine est déjà très développée et sophistiquée. Les enjeux et les opportunités sont donc nombreux et variés.

Arh.

Fonds de développement agricole  : une autre approche des aides au développement

$
0
0
????????????????????????????????????

On estime entre 3 et 5% l’effectif des paysans ayant la possibilité d’avoir accès à des financements dans leurs activités d’exploitation. 55 à 90% des exploitants agricoles familiaux (EAF) font régulièrement face à des problèmes de soudure. La mise en œuvre d’un dispositif pérenne pour l’appui du secteur agricole figure parmi les solutions avancées pour pallier ce problème.

Les agriculteurs malgaches en quête de financement pour leurs projets devraient pouvoir en bénéficier à travers le Fonds régional de développement agricole (FRDA), un outil de financement destiné à promouvoir l’entrepreneuriat rural, et dont la particularité réside dans le fait que ce sont les bénéficiaires qui déterminent leurs besoins. Les organisations paysannes sont effectivement associées à sa cogestion.

Quid des autres régions ?

Seules 13 régions sur les 22 que compte le pays bénéficient à ce jour du FRDA. Si les organisations paysannes des zones d’intervention cherchent à conserver les acquis de ce dispositif lors de son application dans d’autres régions, d’autres veulent mobiliser les partenaires techniques et financiers (PTF) à poursuivre et étendre leur soutien. Et pour Elia Randrianarisoa, coordonateur national du FRDA, convaincre les bailleurs de fonds d’allouer des financements en faveur d’autres régions demeure plus ou moins acquis dans la mesure où les principaux acteurs dudit projet doivent faite leurs preuves.

Sous tutelle technique du ministère de l’Agriculture et du développement rural depuis sa mise en place en 2009, le FRDA est financé entre autres par l’Etat et des bailleurs de fonds comme l’Union européenne, l’Agence française de développement (AFD) ou encore le Fonds international de développement agricole (Fida). Ces fonds s’inscrivent dans la droite ligne d’une politique gouvernementale visant à regrouper les producteurs agricoles.

Après une phase-pilote réussie dans six régions, entre 2009 et 2011, les FRDA ont été étendus à trois autres régions. Malgré la réduction, voire la suspension des financements extérieurs suite à la crise politique de 2009, le FRDA a continué à financer le développement agricole. Et depuis, il n’a pu être opérationnel qu’au mois de décembre 2015, après le recrutement de son directeur général.

Arh.

Les indésirables du 18 Février 2016

Les opérateurs malmenés : catastrophe économique en vue

$
0
0
????????????????????????????????????

Ambatovy est dans le rouge. La compagnie minière tire la sonnette d’alarme pour dénoncer les mesures assassines dont elle est victime à travers la mise en application du système Advance cargo declaration (ACD).

«Dans les conditions actuelles, Ambatovy ne peut survivre qu’environ une semaine. En l’absence de directives des autorités compétentes pour les compagnies maritimes, leur ordonnant expressément et sans équivoque d’accepter les cargaisons envoyées par Ambatovy et à destination d’Ambatovy, sans exiger les taxes ACD, elle sera contrainte de prendre des mesures extrêmement drastiques avant la fin de la semaine prochaine. En outre, puisqu’on ne peut pas charger les cargaisons qui nous sont destinées, on n’aura plus de matières premières ni de pièces détachées». Ces propos sont de Louis Roland-Gosselin, vice-président d’Ambatovy en charge du développement durable, lors d’une conférence de presse organisée hier au siège de la compagnie à Ankorondrano.

Trésorerie en danger

Depuis maintenant quelques jours, les opérations d’Ambatovy sont donc complètement bloquées en raison des taxes ACD que l’Agence portuaire maritime et fluviale (APMF) impose à la compagnie minière. Des containers de cobalt et de nickel et d’autres produits sont en effet en souffrance au port de Toamasina. De même, les cargaisons de matières premières et de pièces détachées dont la compagnie a besoin pour faire fonctionner ses usines ne sont plus acceptées par les compagnies minières. «Suite au blocage des containers dans le port de Toamasina, Ambatovy n’a plus de revenu. Notre trésorerie qui est déjà fortement perturbée par le prix extrêmement bas du nickel sur le marché international deviendra très critique en peu de temps», a indiqué le vice-président de la compagnie.

Conséquences au niveau international

Ambatovy risque ainsi le pire face à une telle situation si aucune décision n’est prise du côté des autorités responsables. «Mettez-vous à notre place. Plus d’argent dans la caisse, pas de production possible parce qu’on n’a pas de matières premières ni de pièces détachées. Les clients risquent de se détourner de nous et de s’approvisionner ailleurs, d’autant qu’il s’avère inutile de préciser qu’il y a une surproduction de nickel au niveau mondial», lance  Louis Roland-Gosselin.

Mais ces problèmes auxquels fait face Ambatovy risquent surtout de prendre une ampleur jamais connue auparavant au niveau international, dans la mesure où la sécurité des investissements à Madagascar est fortement menacée en raison de ces pressions, politiques en l’occurrence, subies d’une manière quasi-générale par les opérateurs en ce moment. Il faut en effet savoir que les actionnaires d’Ambatovy sont constitués par des opérateurs  japonais, canadiens ou encore américains qui sont aussi implantés à Washington et sont en relation avec des bailleurs comme le Fonds monétaire international (FMI). Il est ainsi évident que ces tracasseries sont en défaveur du pays, particulièrement dans ce contexte où la quête de financements extérieurs bat son plein.

Appel au chef de l’Etat

Les observateurs alarment également du fait que certaines personnes laissent les intérêts personnels et les mauvaises pratiques prendre le dessus, au détriment de l’économie nationale. De plus, force est de constater que les membres du gouvernement semblent impuissants face à certaines personnes de l’entourage du président de la République qui s’obstinent dans l’adoption de ce système déjà contesté par l’ensemble du secteur privé et bien d’autres parties prenantes. Il semblerait d’ailleurs que ces proches du président aient déjà fait savoir qu’ils ne reculeraient pas dans la mise en application de l’ACD. «Nous avons demandé une réunion d’urgence avec le président de la République car nous pensons que, dès qu’il sera informé de la situation, il veillera à ce que la loi soit appliquée comme il se doit», a fait savoir Louis Roland-Gosselin. Des déclarations qui sous-entendent donc que le président n’est pas au courant de ces mouvements qui se trament autour de lui. Et nombreux s’interrogent si ces actions n’ont finalement pas d’autres visées que de laisser la situation s’envenimer et, à terme, empêcher le président d’être réélu à la prochaine présidentielle…

La LGIM oubliée ?

Pourtant Joéli Valérien Lalaharisaina, ministre auprès de la présidence chargé des Mines et du pétrole a déjà confirmé par écrit aux compagnies maritimes que ces dernières ne devaient pas appliquer les dispositions ACD à Ambatovy en décembre 2015. Et cela est prévu par la Loi sur les grands investissements miniers (LGIM) elle-même qui encadre les activités d’exploitation d’Ambatovy depuis son implantation à Madagascar en 2007. Louis Roland-Gosselin a d’ailleurs précisé à ce sujet qu’«Ambatovy ne peut faire l’objet de dispositions légales ou réglementaires postérieures au décret d’éligibilité de 2007, et qui auraient pour effet d’augmenter les charges fiscales ou douanières que la compagnie doit supporter (…). La stabilité fiscale et juridique dans la LGIM est un facteur décisif qui a conduit les actionnaires d’Ambatovy à investir 8 milliards de dollars».

Or, l’application de la taxe ACD à cette compagnie minière équivaudrait à une dizaine de millions de dollars de coût supplémentaire sur la durée d’installation. «Nous avons un très grand respect pour la loi à Madagascar, et nous sommes très préoccupés par la non-application des dispositions légales aujourd’hui», a conclu  Louis Roland Gosselin.

Un désastre économique

Dans tous les cas, une éventuelle suspension des activités de cette grande compagnie minière constituerait un désastre économique pour le pays. En effet, un arrêt de fonctionnement des usines d’Ambatovy pourrait prendre près de quatre à six mois, et autant pour une reprise des activités. La présence de cette compagnie à Madagascar génère également des milliers d’emplois directs et indirects, lesquels se retrouvent en péril. Plus encore, les importations effectuées par Ambatovy représentent un enjeu majeur pour les rentrées de devises, et l’ariary qui a connu une légère stabilité ces derniers mois, risquerait de connaître ses pires moments si la situation perdure.

James R.

Etat léthargique

$
0
0
edito_nouvelles

La léthargie, c’est cela. Un état pathologique de sommeil profond et prolongé. C’est le cas du régime actuel qui reste immobile, tout en étant conscient du danger qui se présente dans le pays.

La crise est là, dans nos murs. C’est le cas notamment du conflit qui oppose l’Etat et les opérateurs économiques dans le cadre de l’application de l’ACD. Le dialogue est coupé entre les deux parties. Facile à dire. Pourtant, il s’agit d’une situation particulièrement grave. Parce que les opérateurs économiques sont en vérité le moteur de l’économie nationale, l’Etat n’en assure que la direction. Dans le cas où leurs violons ne s’accordent pas, la catastrophe sera imminente.

Le problème de la compagnie minière Ambatovy, qui est menacée de fermer ses portes dans les jours à venir est le comble pour l’économie nationale. Outre le nombre d’emplois qu’elle pourvoit, notamment pour les jeunes techniciens et cadres nationaux, cette firme internationale joue un rôle très important dans le développement social du pays. Pourtant, l’insécurité dans le climat des affaires nationales, le manque d’assurance des investisseurs face à la précarité du système judiciaire du pays, en plus de la crise au niveau international qui ne cesse de s’aggraver, n’offrent aucune garantie pour l’avenir des opérateurs dans le pays.

L’on peut en effet se contenter de l’ouverture du marché de l’Agoa, avec ses milliers d’emplois offerts, mais on ne peut se permettre la fermeture d’une autre entreprise d’une grande envergure, comme Ambatovy. Le pays est en pleine restructuration, pour son redémarrage économique après sa descente aux enfers dans la crise de 2009. De nombreuses entreprises ont fermé leurs portes à l’époque, des investisseurs étrangers ont fui le pays… Il faudra encore les rassurer et les persuader de revenir au bercail. Une mission qui incombe à l’Etat qui reste pourtant léthargique face à l’ampleur du danger.

Le danger est également imminent sur le plan social que l’intervention du régime est plus que nécessaire. Le cas de la famine dans le Sud est flagrant, mais le désastre social, dans la perception et la rétroaction des faits est plus qu’inquiétant. Il n’y a plus de retenue, ni de bon sens, encore moins le moindre sens de l’humanité chez certains d’entre nous. L’indifférence et les intérêts personnels prennent le dessus. Voilà pourquoi, la population s’attarde sur des choses inutiles, sur des polémiques insensées et gobe avec naïveté ce qu’on lui rapporte, sans manifester aucun réflexe d’attention. C’est le cas de la polémique autour d’un… pasteur, actuellement.

Le rôle de l’Etat, et particulièrement du régime dans tout cela est très important, qu’il faudra qu’il l’assume pour sortir de sa léthargie. Pour l’instant, en effet, le régime est faible et incapable de prendre des mesures, quelles qu’elles soient, pour empêcher que le pays ne replonge dans une crise encore plus profonde.

Vonjy M.


Fanapotehana ny fampiasam-bola : herinandro sisa dia mety ho faty Ambatovy

$
0
0
VENTRE vm

 Mihitsoka avokoa ny entana hafarana sy ny tokony haondran’ny Tetikasa Ambatovy ankehitriny, vokatry ny fanerena hampiharana ny hetra Advanced Cargo Declaration (ACD). Herinandro sisa ny fahafahan’ity orinasa vaventy ity miaina, ary ho faty tanteraka raha mitohy izao kenda roroka ataon’ny fanjakana izao.

Efa niaiky ny minisitry ny Harena an-kibon’ny tany fa tsy voakasik’ilay hetra Advanced Cargo Declaration (ACD) ny tetikasa Ambatovy satria fehezin’ny lalàna LGIM. Mazava anefa ny voafaritry ny LGIM fa manana antoka tsy hikitihana ny hetra aloany sy ny lalàna mifehy azy Ambatovy.

Miziriziry mampihatra azy ihany anefa ny fanjakana amin’ny alalan’ny Antokon-draharaha misahana ny seranan-tsambo sy ny fitaterana anaty rano (APMF), ary nanome baiko ny kaompania tompon’ny sambo. Nanambara, omaly ny filoha lefitry ny fampandrosoana maharitra ao amin’ity orinasa ity, Louis Roland – Gosselin, fa mihitsoka avokoa ny akora fototra hafarany avy any ivelany, sy ny vokatra tokony haondrana. Vokany, tsy misy ny fidiram-bolan’ity orinasa ity, ka tsy afaka hiaina intsony, afaka herinandro, raha mitohy izao tranga izao.

Amin’izao bemarenina ataon’ny tompon’andraiki-panjakana sasany izao, nangataka fihaonana maika amin’ny filoham-pirenena ny Tetikasa Ambatovy. Takin’izy ireo koa ny hampiharana sy hanarahana ny lalàna. Efa manaraka akaiky ity tranga ity ny mpanjifan’Ambatovy, ary mety hividy any amin’ny firenen-kafa raha tsy mivaha ny olana.

Manara-maso akaiky ny Vondrona iraisam-pirenena

Tandindomin-doza tanteraka ny tontolon’ny fampiasam-bola, indrindra ny vahiny (IDE) eto Madagasikara. Mahatonga izany ny fanapahan-kevitra tsy voahevitra sy ny tery vaimanta ataon’ny fanjakana. Azo antoka, fa mijery akaiky ity raharaha ity ireo mpiara-miombon’antoka mpamatsy vola an’Ambatovy, sady mifandray mivantana amin’ny vondrona  iraisam-pirenana, toy ny Tahirim-bola iraisam-pirenena (FMI), ohatra. Ity farany anefa, nametraka fepetra amin’ny fomba fitantanam-panjakana sy ny fametrahana ny fanjakana tan-dalàna. Hanadihady ny ezaka vitan’ny fanjakana rahateo ny FMI amin’ny faran’ny volana marsa.

Raha hikatona ny orinasa, ho very ny asa aman’aliny. Vokatra voalohany fanondran’i Madagasikara ny nikela ny taona 2014, mampidi-vola vahiny ho an’ny fanjakana. Sa karohina ny hampihen-danja ny Ariary?

Tsikaritra ho manao bemarenina ny fanjakana hanerena hampiharana ity ACD ity. Toa tsy sahy mandray fepetra ny governemanta manoloana ny fiziriziriana ataon’ny tompon’andraikitra sasany, mikaroka tombontsoa manokana amin’io hetra io. Midika ve ireo fa tena tsy mahafantatra ity raharaha ity tokoa ny filoham-pirenena? Sa misy ireo mpanipy hoditr’akondro, mba tsy hahalany azy indray amin’ny taona 2018?

Randria

Miatrika fanadinana ny mpitondra

$
0
0
indraim-bava

Hadiva ho tapitra ny telo volana faharoa ho an’ny fampianarana. Hanomboka amin’ny volana marsa ny fanadinana, hitsapana ny ezaka vitan’ny tsirairay. Tsy afa-miala amin’izany koa ny fanjakana fa hotsapain’ny Tahirim-bola iraisam-pirenena aorian’ny volana marsa ho avy io. Nanomboka tamin’ny volana oktobra ny fanomezana ny lesona tsy maintsy ianarana. Raha ny kabary sy fahaiza–miresaka aloha, mahay ireo tompon’andraikitra isan-tsokajiny mitanisa ny zava-bitany tao anatin’ny RRI indroa miantoana. Raha jerena ny vokatra hita maso sy ny vaovao miseho isan’andro indray, toa manalasala ihany ny manamarina ny voalaza. Manjaka sy mirongatra ny tsy fandriampahalemana an-tanàn-dehibe sy ny asan-dahalo. Misy ny kere any atsimo, ho an’ny lafiny sosialy.

Maro ny fanovan-drafitra sy fepetra vaovao noraisina amin’ny fitantanam-bolam-panjakana. Napetraka ny ACD, saingy notsipahin’ny mpandraharaha tsy miankina mivondrona ao anatin’ny Gem. Terena hampihatra azy koa ny tetikasa Ambatovy, na manana ny “lalàna” mifehy azy manokana aza (LGIM), fa kosehin’ny “didy tsotra” (arrêté) avoakan’ny minisitera. Mitaraina ny mpandraharaha tsy miankina fa tsy hita soritra ny tena tohana ataon’ny fanjakana azy ireo, tsy azo antoka ny fampiasam-bola vahiny ary efa niala teto Madagasikara ny sasany. Izany hoe, mitombo indray ny tsy an’asa, raha ny famoronana asa no tokony hampiroboroboina.

Tsy hita taratra ny fiovan-javatra fa tena mahaleo tena ny fitsarana, raha ny fitarainana marobe ataon’ny voadona. Nohamafisin’ny Transparency International fa mbola anjakan’ny kolikoly i Madagasikara. Tsy nisy niditra am-ponja ny mpanao trafika harena voajanahary, toy ny andramena, na nisy aza ny efa notazonina am-ponja vonjimaika.

Maro ny sora-bola notononin’ny mpamatsy vola iraisam-pirenena. Saingy, miankina amin’ny valim-panadinana aorian’io volana marsa io ny tena hamantarana na ho azo na tsia. Azo adika fa mandray anjara amin’io fanadinana io ny mpikambana ao amin’ny governemanta, ary aorian’izay vao mety hiova na tsia.

Njaka Andriantefiarinesy

Tselatra

$
0
0

Nanatanteraka fihaonana tao amin’ny birao fiasan’ny lehiben’ny boriboritany fahafito, etsy 67ha, ny polisy miasa ao amin’ny boriborintany fahafito sy ny filohan’ny fokontany rehetra ao amin’ny faritra iadidiany. Dinidinika mahakasika ny fanamafisana ny fiaraha-miasa eo amin’ny roa tonta sy fametrahana indray ny lamin’asa vaovao hiatrehana ny fandriampahalemana eny amin’iny faritra iny niompanan’ny adihevitra tamin’izany. Ny sinto mahery, fanendahana sy vaky trano ary halatra anaty fiara no tena mateti-pitranga eny an-toerana raha ny fanazavan’ ny commissaire principal de police Ramampiandra Nicolas, lehiben’ny boriborintany fahafito. Hatramin’ny nisian’ny fiaraha-miasa eo amin’ny polisy sy ny andrimasom-pokonolona eny an-toerana anefa, hita fa nihena ny resaka vaky trano sy ny vaky fiara any anelakela-trano fa ny mpanao sinto-mahery sy mpanendaka eny an-dalam-be no mbola mirongatra. Misy ny lamina maty paika vaovao mba hamongorana ireo mpanao ratsy ireo. Marihina fa efa ela ny fiaraha-miasa eo amin’ny polisy sy ny fokontany eny an-toerana fa fanamafisana fotsiny natao.

Haintrano goavana teny Ambohimangakely : orinasa, trano, fiara maro hotohoton’ny afo

$
0
0
????????????????????????????????????

 Trano lehibe iray, trano fivarotan-kazo sy fandrafetana hazo (atelier), masinin-kazo miisa 14, fiara miisa enina ary môtô roa no indray kilan’ny afo nandritra ny haintrano teny Ambodivoara Ambohimangakely, omaly maraina. Araka ny fitantaran’ireo mpiasa tao an-toerana, nanomboka nirehitra ny afo tamin’ny 8 ora maraina. Niainga avy ao amin’ny trano hazo iray tao ambony rihana ny firehetana. Niitatra nahazo ny tao ambany rihana misy ireo masinin-kazo avy eo. “Taitra tampoka izahay tato ambany rihana raha nandre fipoahana tany ambony rihana. Fotoana fohy taorian’izay anefa afo nijoajoala be tsy nisy toy izany no hitanay. Tsy nisy azo natao intsony satria vetivety ny fiitaran’ny afo”, hoy ny mpiasa iray miasa ao amin’ilay atelier mikirakira hazo. Mandra-pahatonga ny mpamonjy voina, niezaka nanao izay ho afany hatrany ireo mpiasa tao an-toerana nifanampy tamin’ny famonoana ny afo, saingy tsy nahahovoka manoloana ny fijoalajoalan’ny afo. Tsy nijanona teo anefa ny firehetana fa niitatra tamina garazy sy orinasa kely iray mpanamboatra seza sy labasina fiara, mifanila amin’ity atelier ity sy tranona dokotera teo akaiky teo koa ny afo noho ny fitsokan’ny rivotra.

Lasa lavenona ny vola 60 tapitrisa Ar saika harotsaka any amin’ny banky, araka ny fanazavan’ilay dokotera tompon-trano.

Ny akanjo teny an-koditra sisa…

Lasa lavenona avokoa ny entana tao an-tranon’ilay dokotera mifanila amin’ilay atelier nirehitra ity. Manana atelier momba ny fikirakirana ny vy sy ny kojakoja maro samihafa mifandraika amin’izany ity dokotera niharam-boina ity. Tsy naninona ny orinasany fa ny tranony no tena voa mafy ka tsy nisy noraisina intsony ny entana rehetra. Ny akanjo teny an-koditra sisa.

Misy toerana fikojakojana fiara ihany koa mifanila amin’ilay atelier. Fiara maromaro no nijanona teo izay mbola eo am-pikarakarana izany ireo mpiasa. Vokany, kilan’ny afo tsy nisy noraisina ny kamiaobe iray sy fiara kely miisa dimy, môtô roa. Nisy ihany ireo fiara 4×4 tafavoaka teny ivelany, saingy efa notselaran’ny afo ny vatany.

Tonga teny an-toerana ny mpamonjy voina 30 mn taorian’ny firehetana. Tonga teny an-toerana koa ny zandary avy ao amin’ny borigadin’Ambohimangakely nanao ny fanadihadiana.

Nohamafisin’ny mpamonjy voina fa fipoahana herinaratra no nahatonga firehetana tao amin’ireto trano ireto.

J.C

Vonoan’ olona mahatsiravina tany Salazamay : Seraphin, ny vadiny ihany namono nandrasarasa ilay ramatoa

$
0
0
toamasina

Rangahy vadiny ihany, antsoina hoe Seraphin, nahavita namono tamin’ny fomba feno habibiana an-dramatoa. Efa voasambotra avokoa ireo nahavanon-doza nahavita nitetitetika antsy an’ ilay renim-pianakavina novonoina tamin’ny fomba feno habibiana natsipy tany Salazamy Avaratra Toamasina, ny 9 febroary teo.

Nivoaka aloha hatreto ny ampahany amin’ny marina.  Fantatra ny nahavanon-doza, izay tsy iza fa ny vadin’ i Francia ihany (ilay vehivavy maty) antsoina hoe Seraphin. Zaobavin’ ity niharamboina miisa telo  kosa voatondro ho mpiray tsikombakomba mivantana, raha nisy  olona efatra hafa izay heverina ho vavolombelona mahafantatra tsara ny fandehan-javatra kanefa ninia tsy nilaza tamin’ny mpitandro ny filaminana.

Fantatra nandritra ny famotorana, araka ny fanazavan’ny kaomisera divizionera, Ramilison Celestin, izay misahana manokana ny fikarohana sy ady heloka bevava anivon’ny polisim-pirenena eto Toamasina, fa resaka fahasarotam-piaro no nahatonga ny famonoana. Voalaza fa vadin’i Seraphin fahatelo ity maty notetehina ity. Ny vady voalohany efa maty ka daroka ny nahafaty azy tamin’izany. Ny  vadiny hafa bevohoka, efa norahonany hotetehina antsy miaraka amin’ny zanany tao an-kibo ka nandositra. Ity farany izay sahy nijoro ho vavolombelona fa lehilahy mpamono olona i Seraphin, vadiny teo aloha. “Efa notetehiny antsy ny akanjo niomanako ny fiterahan-janako« , hoy izy.

Ny alahady 7 febroary, nitrangana olana vokatr’ izay fahasarotam-piaro izay teo amin’ izy roa amin’ny maha mpiasa amin’ ireny orinasam-piambenana tsy miankina ireny an’ i Seraphin. Ny alatsinainy, nandritra ny fotoana tsy niasany, nitohy ny olana ka lasa nivoaka ramatoa fa hitady vola aman’ olona atao sakafo.  Narahin-drangahy tany amin’ny nalehany ity vadiny ary notarihany namonjy kirihitr’ala avaratr’ Analamboanio. Notetehiny, nataony tao anaty kitapo. Taorian’ny nahafatesan’ i Francia kosa, izy sy ny anabaviny indray nanary ny lamban’ ity niharam-boina rehetra mbola tao an-trano, tany am-pasana tao Manangareza. Nanambara kosa ny komisera divizionera, Ramilison Célestin, fa tsy nisy taova very, araka ny nivoizana azy tamin’ ity vehivavy maty ity. Efa any am-ponja ireo nahavanon-doza.

Sajo sy Yves S.

Asan-jiolahy ao Toamasina : sasatry ny misambotra ny polisy

$
0
0
jiolahy

Sasatry ny misambotra ny mpitandro ny filaminana, noho ny famotsarana sahady ny lehilahy iray voalaza fa tratra ambodiomby namaky trano, tany Ambohijafy Toamasina, ny alin’ny 13 febroary lasa teo. Nangalatra moto sy fitaovana maro samihafa tao an-tokatranon’ olona izy ireo, izay mbola tratra teo am-panaovana ny asa ratsiny. Tsy naiditry ny fitsarana amponja ny iray amin’ izy roa lahy ireto, ary nahazo fahafana vonjimaika ny iray. Izy roa lahy anefa, izay niaraka voasambotra sy samy nahatrarana an’ ireo moto sy karazan’ entana halatra. Vokany miahiahy amin’ny mety hisian’ny valifaty amin’ ireto jiolahy mpamaky trano ireto ny fokonolona. Tsy faly amin’ny toe-javatra toy izao rahateo ihany koa ny polisy satria toa rera-poana amin’ny fisamborana ny olon-dratsy kanefa havotsotra mora foana. »Manome vahana ny olon-dratsy izao toe-javatra izao« , hoy kosa ny mpanara-baovao. Ireto farany izay manamafy ny valan-dresaka nataon’ ireo solombavambahoaka fa misy mihitsy olona manome vahana ny tsy fandriam-pahalemana.

Sajo

Milaza ho kapitenin-tsambo : rangahibe efa 60 taona nahavita misoloky mivarotra fiara

$
0
0

Voasambotry ny polisin’ny SUT Tsaralalana ny alarobia teo, teny Soarano, tokony ho tamin’ny 11 ora atoandro ny lehilahy iray 60 taona voalaza fa mpisoloky, monina any Isorana Fianarantsoa. Mitonona ho Kapitenin-tsambo izy rehefa manao ny asa ratsiny ka milaza ho Rahakavelo no fiantsoana azy amin’izany. Mivarotra fiara sy ordinatera izy ka mitondra sarina fiara Sprinter sy Golf, mitady izay olona ampiresehany. Reseny lahatra ny olona sady asehony ny sary.

Araka ny fanazavan’ny polisy, ny 8 desambra 2015, lehilahy iray no nifanao fotoana taminy teny Ambodifilao ka nanome vodiondrim-barotra 5 tapitrisa Ar, ka ny ambiny haloa tsikelikely. Rehefa voarain’ity mpisoloky ity ny vola, lasa nandositra izy ary tsy hita intsony. Nametraka fitoriana tao amin’ny SUT Tsaralalana ilay rangahy voasoloky. Ny Alarobia, 17 febroary, hitan’ilay rangahy voasoloky teny Soarano izy ka niantso ny polisy avy hatrany izy. Tamin’ny fanadihadiana azy no nilazany fa nandeha nanao vato tany Ambatondrazaka izy nandritra izay fotoana tsy nahitana azy izay, kanefa voaporofo fa hay efa mpanao asa ratsy mihitsy ity rangahibe efa mananika ny faha 60 taonany ity. Manao antso amin’ireo olona izay efa voasolokin’ity rangahy ity mba hanatona ny birao fiasany ety Tsaralalana ny polisin’ny SUT. Misy karazan’olona rahateo manao asa fisolokiana mitovy amin’izao eto an-drenivohitra ka tokony ho samy mailo ny rehetra. Vitan’ireo olon-dratsy rahateo ny miantoka anao hifindra toerana mankany Toamasina ohatra rehefa misy ny fisolokiana ataony. Maromaro ny fianakaviana tratra tamin’izany, saingy mba efa nisy tratra kosa ireo olon-dratsy. Natolotra ny fampanoavana omaly ilay rangahy io.

Yves S.


Fampandrosoana : manohana tetikasa mitondra fivoarana ny ACDM

$
0
0

 « Miasa ho amin’ny tetikasa fampandrosoana ny ONG Actions concrètes pour le developpement (ACDM). Manohana ireo fikambanana eny anivon’ny faritra izahay, toy ny fampitaovana ny fambolena sy ny fiompiana ary koa ny fiarovana ny tontolo iainana », hoy ny filohan’ny fikambanana, Hanitriniaina Chilo, tetsy Ambatomitsangana, omaly. Nambarany fa miompana amin’ny fampandrosoana ny toekarena sy sosialy, toy ny fanabeazana sy ny fahasalamana ary koa tontolo iainana ny tetikasan’ny ACDM ary iarahana amin’ireo mpamatsy vola. « Sehatra iasanay ny eto Analamanga fa eo koa ny any amin’ny faritra. Tafiditra amin’ny asa natao ny fanamboaran-dalana madinika sy ny fiaraha-miasa amin’ny Fid. Eo koa ny eny anivon’ireo valanjavaboahary. Ny fampitaovana ny tobim-pahasalamana », hoy ihany izy.

Ilaina koa ny fiofanana mifanaraka amin’ny filan’ny fampandrosoana. Antony nanosika azy ireo hanome fiofanana fohy sy lavitra ezaka amin’ny sehatra samihafa. Manoloana izany, hanokatra varavarana ho an’ny rehetra ny ACDM ny asabotsy izao amin’ny alalan’ny ES-DES, etsy Ambatomitsangana. Ho hita amin’izany ireo sampam-piofanana samihafa mahasahana ny tetikasa ho an’ny fampandrosoana amin’ny ankapobeny.

Synèse R.

Fantina sy fintina

$
0
0

Natolotry Samifin tamin’ny alalan’ny filohany, Razaraniaina Jean Claude, ny filoha Rajaonarimampianina, omaly, teny Iavoloha ny tatitry ny asan’izy ireo ho an’ny taona 2014. Nivoitra tamin’izany ny sakana mahazo azy ireo sy ny olana samihafa nosedraina, indrindra amin’ireo raharaha tonga eny amin’ny fitsarana nefa rava maina.

 

Nilaza ny tsy hiditra anaty governemanta raha misy ny fanovana ny Mapar. « Manaotao foana sy nandiso fanantenana ka na hiova na tsy hiova io, tsy misy dikany ho anay », hoy ny mpitondra tenin’izy ireo, Pierre Houlder, omaly, raha nanontaniana ny heviny. Tsy mifanalavitra amin’izany koa ny hevitry ny Antoko Malagasy miara-miainga.

Haody : ny zaza no dondrona sa ny raiamandreny no votsa saina ?

$
0
0

Andro eran-tany ho an’ny tenin-dreny! Saika isan-taona, marihina sy ankalazaina eto Madagasikara izy io. Ventesina sy voizina hatrany ny tokony hilolohavana ny teny malagasy, saingy tsy izay ny zava-misy sy iainana andavanandro eny anivon’ny fianakaviana, ankohonana, fiarahamonina… Zaza malagasy tsy mahay miteny malagasy. Raiamandreny malagasy, te hisongadina amin’ny teny vahiny.

Raha ny lamina voajanahary, tsy dondrona ny zaza fa ny raiamandreny no votsa saina ka tsy afaka ny mihambo sy mirehareha amin’ny teniny. Raha notezaina tamin’ny « tenindrazany » ny zaza malagasy, tsy hanary izany mihitsy.

… Sa ve mila hampakana ny toeran’ny zaza indray aloa ireo mihevi-tena ho raiamandreny ? Amin’izay fotoana izay, izy ireo indray no hampianarina miteny ny teny malagasy. Sao mba io tokoa àry no tokony ho laharam-pahamehana ?

HaRy Razafindrakoto

Fitantanana ny tanàna : nihaino ny eny ifotony ny CUA

$
0
0
????????????????????????????????????

Tsy any amin’ny birao ihany. Nidina ifotony nihaino ny hetahetaha sy ny olan’ny mponina ny eo anivon’ny kaominina Antananarivo Renivohitra (CUA), omaly. Anisan’ny nihaona amin’izy ireo ny mponina ao amin’ny tsenan’Ambanidia sy ny eny Ambohipo. Fantatra tamin’izany fa mila fanavaozana avokoa ny fotodrafitrasa. « Aoka isika hanaja ny fahadiovana, ny filaminana hoentintsika hanarina ity Renivohitra ity », hoy ny lefitry ny ben’ny Tanàna, Harisoa Gabriel.

Tsy vitan’izany fa nanolotra kojakoja hoenti-manadio ny sekoly amin’ny bororiboritany  enina ny CUA amin’izao andron’ny sekoly izao. Nampirisihin’ny fiadidiana ny Tanàna mba hahay hanaja ny fahadiovana, ny fifanajana, ary ny filaminana ireo mpianatra. «Antoka voalohany ho an’ny fampandrosona ho olom-banona izany. Hiezaka izahay ny hampivoatra ny EPP rehetra », hoy ihany izy.

Synèse R.

Tontolo politika : ifampihenohenoana fotsiny ny toe-draharaham-pirenena

$
0
0
????????????????????????????????????

Ifampihenohenoana, ifampiandrasana kendry tohina… Tsy fantatra na tsy mazava loatra intsony ny toe-draharaham-pirenena amin’izao fotoana izao. Tandindomin’ny hoe fanovana tanteraka na fanamboarana ny governemanta?

Mandeha avokoa ny resaka sy paipaika ary kajikajy politika amin’izany. Misy, ohatra, ny minisitra mahavatra manao izay hisehoana matetika amin’ny haino aman-jery. Antony: fanamarinan-tena hoe miasa sy mahavita zavatra.

Tsy efa voatsara tamin’ny 100 andro indroa miantoana ve, ohatra, ny fahombiazana na tsia eo amin’ireo departemanta tsirairay avy? Nambara ho nahafa-po izany. Mitsara koa ny vahoaka, raha misitraka tokoa na tsia ny hoe asa vita.

Ao indray ny mampiteny fikambanan-drazana na ny faritra niaviana amin’ny fametrahana masontsivana momba izay tokony hotendrena izao na izatsy. Tsy azo ihodivirana ny fanovana na fanamboarana governemanta, ka samy mikoropaka?

Tonga hatramin’ny hoe fividianana solombavambahoaka amin’ny fanangonan-tsonia ny sasany, araka ny resaka mandeha.

Mifampiandry ny samy andrimpanjakana

Tsy milamina koa ny eny anivon’ny Antenimierampirenena amin’izao… Eo ny fitadiavan’ny sasany hanovana ireo mpikamban’ny birao maharitra: tsy maharitra, araka ny anarany, raha kitihina sy ovaina isaky ny mihetsika.

Ny eny anivon’ny Antenimierandoholona indray, miandry ny fanapahan-kevitry ny Fitsarana avo momba ny lalàmpanorenana (HCC) ny amin’ny fitsipika anatiny. Ho tonga amin’ny fanavaozana ny birao maharitra ny raharaha?

Ny eo anivon’ny fahefana mpitsara: andrasana fatratra, ohatra, izay ho tohiny sy farany momba ny raharaha fakana an-keriny tany Toamasina, nahavoarohirohy mpitsara. Iza marina no tena atidohabe ao ambadika?

Mibahan-toerana hatrany ny politika, na mangingina aza

Mibahan-toerana hatrany ny lafiny politika, na toa mangingina ratsy aza. Ny vahoaka ao anaty fahasahiranan-dava: kere any atsimo, tondra-drano eto afovoan-tany, tsy fandriampahalemana etsy sy eroa, fidangan’ny vidim-piainana mianjady amin’ny rehetra…

Handravona sy hamaha izany rehetra izany ve ny fanovana na fanamboarana governemanta? Toa ifampiandrasana sy ifampihenohenoana fotsiny ny raharaha…

R. Nd.

 

Viewing all 70736 articles
Browse latest View live